Dydaktyka języka angielskiego w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
CEL |
Celem studiów podyplomowych jest zapewnienie przygotowania dydaktycznego, niezbędnego do prowadzenia zajęć z języka angielskiego w przedszkolu oraz klasach I – III. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 maja 2014 r. wprowadziło istotne zmiany w Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego. Jako jeden z celów na tym etapie edukacyjnym wymienia ona „przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym. Zgodnie z Rozporządzeniem i Podstawą dostęp do bezpłatnej nauki języka obcego już na pierwszym szczeblu oświaty obejmuje od 01 września 2016 wszystkie dzieci uczęszczające do przedszkoli. Oznacza to, iż przedszkole w ramach organizowanej działalności opiekuńczo-wychowawczej i dydaktycznej powinno zapewnić kadrę wykwalifikowaną do nauczania języka obcego. Obecnie najpopularniejszym językiem nauczanym w przedszkolu jest język angielski i można przypuszczać, że tak pozostanie.
Studia podyplomowe Dydaktyka Języka Angielskiego w Edukacji Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej stanowią uzupełnienie kwalifikacji nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych. Nauczyciele, którzy ukończyli inne kierunki studiów niż EPiW, po ukończeniu tego programu będą posiadali kwalifikacje do prowadzenia zajęć z języka angielskiego w przedszkolu i klasach I-III, ale nie do organizowania innych zajęć dydaktycznych, czy też organizowania działań opiekuńczo-wychowawczych w tej grupie wiekowej. Należy przy tym pamiętać, że Ustawodawca ponadto zobowiązuje nauczycieli języka angielskiego w przedszkolu i klasach I-III, którzy nie ukończyli studiów filologicznych, do uzyskania certyfikatu poświadczającego kompetencje językowe w stopniu co najmniej podstawowym do końca roku 2020 (lista honorowanych certyfikatów w Rozporządzeniu MNiSW z dn. 19 kwietnia 2012 r.).
ADRESACI |
Studia skierowane są do osób, które już posiadają kwalifikacje nauczycielskie. Program realizuje Moduł 4 (Przygotowanie do nauczania kolejnego przedmiotu – prowadzenia zajęć) na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
PROGRAM NAUCZANIA |
Program obejmuje 2 semestry nauczania, na które składa się:
- 210 godzin dydaktycznych
- 60 godzin praktyk w placówce oświatowej*
* w poczet praktyk może być uznana aktualna praca zawodowa Słuchacza
TREŚCI NAUCZANIA |
Treści nauczania podzielone są na następujące bloki przedmiotów, obejmujące przykładowe przedmioty podane w nawiasach:
- Moduł Zagadnień Filologicznych (kultura i historia Wielkiej Brytanii i USA, brytyjska i amerykańska literatura dziecięca)
- Praktyczna Nauka Języka Angielskiego i wiedza o języku (j. angielski ogólny, wymowa, fonetyka j. angielskiego, gramatyka j. angielskiego)
- Moduł Zagadnień Metodycznych (akwizycja języka obcego, metodyka wczesnego nauczania j. angielskiego, projektowanie dydaktyczne edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z j. angielskim, mowa i muzyka we wczesnym nauczaniu j. angielskiego)
EGZAMIN DYPLOMOWY |
Studia kończą się egzaminem dyplomowym w postaci prezentacji wybranej przez Słuchacza lekcji dyplomowej przeprowadzonej podczas praktyki zawodowej. Słuchacz może przygotować do prezentacji materiały multimedialne lub inne pomoce dydaktyczne. Po prezentacji Słuchacz odpowiada na 3 pytania dotyczące: 1) lekcji dyplomowej; 2) dydaktyki przedmiotu; 3) losowe pytanie z zakresu całego programu studiów – lista pytań podana co najmniej 14 dni przed egzaminem do wiadomości Słuchaczy.
KOSZTY |
- 85 zł opłata wpisowa – płatne jednorazowo przed rozpoczęciem studiów
- 150 zł opłata za wypromowanie i egzamin dyplomowy
- czesne:
Ilość semestrów | Ilość rat | wysokość czesnego w złotówkach (1 rata) |
2 | 10 | 255 zł |
*nie dotrzymanie terminu płatności skutkuje przeniesieniem na system 10 rat
O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń.
Uczelnia uruchamia studium po zgłoszeniu się minimalnej liczby uczestników.